Sociala medier som verktyg

Bild på Johanna Lundgren, HR-ansvarig på Lundgrens smide, tillsammans med fyra medarbetarna i företagets lokaler.
"Grunden i sociala medier handlar om att förmedla vad vi står för som företag. Vi har en medvetet blandad kompott av innehåll där vi lyfter fram människorna bakom produkterna", berättar Johanna Lundgren på Lundgrens smide. Här med några av medarbetarna.

Mina bästa tips

Nummer 1

Våga använda sociala kanaler. Men tänk först igenom vad ni vill förmedla om företaget och var beredda på att bemöta saker som kan komma upp.

Nummer 2

Var öppen för spontana ansökningar. Senast i somras hörde någon av sig via Instagram. Vi hade ingen möjlighet att anställa då men saker kan ändras.

Nummer 3

Gå mer på personliga egenskaper och attityd än CV. Ta in människor som inte bott i Sverige så länge. Hos oss arbetar många olika kulturer. Vi får det att funka.

Fakta Lundgrens smide

Gör:

Helhetslösningar inom smide och glaspartier.

Startade:

1952

Omsättning:

66 MSEK (2018)

Ansvar för HR:

Har HR-chef. Ett av flera ansvarsområden för Johanna Lundgren som driver Lundgrens smide tillsammans med maken.

Antal anställda:

42